Klarna stärker sin klimatfond med 2 miljoner dollar och fördubblar sin interna koldioxidavgift

May 6, 2024

Flux_Milkywire_CTF.jpg

Stockholm, 6 Maj, 2024 Klarna, den AI-drivna globala betalningsleverantören och shoppingassistenten, presenterar ny finansiering till innovatörer inom koldioxidborttagning. Samtidigt fördubblar man sin interna koldioxidavgift och stärker klimatfonden som drivs i samarbete med Milkywire, en hållbarhetsplattform för miljö och klimatprojekt, med 2 miljoner dollar. Klimatfonden, som möjliggör för företag att investera i effektiva och innovativa lösningar, lanserades 2021. Hittills har Klarna bidragit med 7 miljoner dollar till klimatprojekt och vid slutet av 2024 kommer de att stödja över 45 organisationer som bekämpar klimatkrisen.

• Klarna har sedan 2021 investerat totalt 7 miljoner dollar i klimatprojekt
  • 13 nya innovativa projekt inom negativa utsläpp har valts ut och kommer få finansiering
  • Klarna har minskat sina egna utsläpp med 25 procent under 2023, och fördubblar nu sin interna koldioxidavgift till 200 dollar per ton CO2e för utsläpp inom Scope 1 & 2

Klarna beräknar årligen storleken på sitt eget bidrag genom att tillämpa en "koldioxidavgift" på sina årliga växthusgasutsläpp. Istället för att köpa koldioxidkrediter för att göra anspråk på koldioxidneutralitet, investerar Klarna dessa pengar i klimatlösningar för att hjälpa till att mildra de negativa effekterna av klimatkrisen. Klarna fortsätter att förbättra sin klimatinsats och fördubblar nu skattesatsen för sin koldioxidavgift till 200 dollar per ton CO2e för utsläpp inom Scope 1 & 2. Den nya koldioxidavgiften börjar gälla 2024.

Alexander Farsan, Klarna’s Head of Climate and Environment, säger: "Vi fortsätter att förnya våra finansieringsmodeller och har fördubblat den högsta skattesatsen för vår interna koldioxidavgift. Sedan 2021 har Klarna investerat 7 miljoner dollar i projekt med fokus på påverkan som annars hade kunnat falla mellan stolarna på den frivilliga koldioxidmarknaden. Vi är väldigt glada över att kunna stödja 13 nya innovatörer inom negativa utläppfrån hela världen med finansiering under året.”

På Innovation Zeros konferens i London presenterades de 13 nystartade företag som använder sig av en rad olika lovande metoder för att avlägsna CO2 från atmosfären. Bland organisationerna finns:

• Aquarry, ett nystartat amerikanskt företag, som återanvänder översvämmade gruvanläggningar för koldioxidavskiljning genom att justera deras alkalinitet.
  • Ucaneo, ett tyskt företag som fångar upp kol från luften genom att kombinera lösningsmedel med biokatalytiska egenskaper och elektrokemi.
  • BIOSORRA, en organisation verksam i Kenya som möjliggör hållbart jordbruk i det globala syd genom att ta ett samhällsstyrt tillvägagångssätt för att omvandla skördeavfall till biokol och permanent lagra CO2 i jorden.

Klarna är ett av de första företagen i världen att implementera en klimatstrategi som är i linje med vägledningen ”Beyond Value Chain Mitigation” från Science Based Targets-initiativet, som tillhandahåller ett ramverk för företag att på ett trovärdigt sätt finansiera klimatlösningar utöver att minska sina egna växthusgasutsläpp. Klarnas finansiering av klimatlösningar kommer efter att bolaget har minskat sina egnautsläpp med 25 procent under 2023.

En fullständig lista över de företag som får stöd för koldioxidborttagning finns här: https://www.klarna.com/international/sustainability/climate-solutions/

För mer information, vänligen kontakta:

Sedan 2005 har Klarna verkat för att accelerera handel med konsumenternas behov i centrum. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2,5 miljoner transaktioner per dygn, revolutionerar Klarnas schyssta, hållbara och AI-drivna betalnings- och shoppinglösningar hur människor shoppar och betalar online, och hjälper konsumenter att shoppa smartare, tryggare och smidigare. Fler än 550 000 globala detaljhandelpartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macy's, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologier och marknadsföringslösningar för att driva tillväxt och lojalitet. För mer information, besök Klarna.com.