AI hjälper Klarna att minska kostnaderna för marknadsföring - sparar 100 miljoner kronor

May 28, 2024

04 CurlingIron

Stockholm, 28 maj, 2024 - Klarna, den AI-drivna globala betalningsleverantören och shoppingassistenten, har minskat sina kostnader för försäljning och marknadsföring med 11 procent under Q1 2024 samtidigt som man ökat antalet kampanjer och uppdaterat marknadsföringsmaterial oftare. AI står för 37 procent av kostnadsbesparingarna, eller cirka 100 miljoner kronor på årsbasis.

De viktigaste förändringarna har varit:

• Minskade kostnader för externa byråer: Klarna har minskat sina utgifter för externa marknadsföringsleverantörer med 25 procent, inklusive översättnings-, produktions-, CRM- och sociala byråer, med besparingar på 40 miljoner kronor under 2024.
  • Kostnadsbesparingar för bildproduktion: En minskning av bildproduktionskostnaderna med 60 miljoner kronor, samtidigt som man ökat antalet kampanjer och producerat betydligt fler bilder. Med hjälp av AI-verktyg som Midjourney, DALL-E och Firefly för bildgenerering - och Topaz Gigapixel och Photoroom för slutjusteringar - sparade Klarna 15 miljoner kronor redan under första kvartalet 2024.
  • Ökad effektivitet och kreativitet: Klarna genererade över 1000 bilder under de första tre månaderna 2024 med hjälp av AI, vilket minskade utvecklingscykeln för bilder från 6 veckor till bara 7 dagar. Processen inkluderar kontroller av varumärkeskonsistens, bildkvalitet samt kontroll av efterlevnad för marknadsföringslagar och regler.

”AI hjälper oss att bli smidigare, snabbare och mer lyhörda för vad våra kunder bryr sig om, vilket leder till en betydligt bättre kundupplevelse”, säger David Sandström, CMO på Klarna. ”Och vi genomför faktiskt fler marknadsföringsaktiviteter samtidigt som vi sparar hundratals miljoner kronor per år.”

Den strömlinjeformade processen möjliggör veckovisa uppdateringar av Klarnas app- och webbplatsbilder, vilket inkluderar viktiga shoppingtillfällen som alla hjärtans dag, fars- och mors dag, studentfirande och sommarreor.

David Sandström, CMO på Klarna, fortsätter:  ”Traditionellt sett skulle det ha varit mycket kostsamt att tillgodose dessa tillfällen med skräddarsydda bilder, men med AI är det inte längre ett problem. Vi kan skapa relevanta bilder för att stödja praktiskt taget alla evenemang och har i princip tagit bort behovet av stockbilder.”

AI leder också till besparingar när det gäller att skriva copy för marknadsföring. Klarna har byggt ett AI-drivet copywritingverktyg, Copy Assistant, som gör det möjligt för företaget att använda AI för 80 procent av all copywriting.

Klarna har ett nära partnerskap med OpenAI. Klarna-anställda inom hela företaget har byggt över 300 GPT:er för internt bruk. Det finns mer än ett dussin AI-drivna projekt bara inom marknadsföring, och över 100 i hela organisationen.

För mer information, vänligen kontakta:

Sedan 2005 har Klarna verkat för att accelerera handel med konsumenternas behov i centrum. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2,5 miljoner transaktioner per dygn, revolutionerar Klarnas schyssta, hållbara och AI-drivna betalnings- och shoppinglösningar hur människor shoppar och betalar online, och hjälper konsumenter att shoppa smartare, tryggare och smidigare. Fler än 550 000 globala detaljhandelpartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macy's, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologier och marknadsföringslösningar för att driva tillväxt och lojalitet. För mer information, besök Klarna.com.