Klarna blir först att erbjuda Swish återkommande betalningar till handlare

October 3, 2024

Swish slide

Stockholm, 3 oktober 2024 – Klarna, den ledande betalningsleverantören och shoppingassistenten, fortsätter att driva innovation inom betalmarknaden och är nu först med att integrera återkommande betalningar via Swish för handlare. Den nya tjänsten gör det möjligt för Klarnas 3,4 miljoner månatliga app-användare i Sverige att betala sina köp med Swish istället för autogiro. Handlare som samarbetar med Klarna kan nu erbjuda sina kunder en enkel och smidig lösning för automatiska betalningar.

Med återkommande betalningar kan konsumenter ge företag tillåtelse att automatiskt dra pengar för prenumerationer och andra återkommande kostnader. Den här lösningen ersätter behovet av att signera varje betalning för sig, något som hittills gjort autogiro till det främsta alternativet för återkommande betalningar. Med Swish sker transaktionerna omedelbart, en klar fördel jämfört med autogiro, som kan ta flera dagar.

“Vi är mycket glada över att vara först med att erbjuda återkommande betalningar via Swish till våra handlare. Detta är en efterlängtad uppgradering från autogirobetalningar, som ger konsumenterna både snabbare, smidigare betalningar och en tydligare överblick”, säger Björn Bryngelson, Nordenchef på Klarna.

Med Klarnas lansering av återkommande betalningar via Swish får både handlare och konsumenter en förbättrad upplevelse. För handlarna innebär det en enklare betalningsprocess som förbättrar kundupplevelsen.

“Att försöka få koll på vilka prenumerationer och andra automatiska betalningar man har kan vara krångligt. Med denna tjänst möjliggör vi för användarna att betala med Swish i ännu fler situationer och hjälper dem samtidigt få bättre överblick och koll på sina återkommande betalningar”, säger Urban Höglund, vd på Swish.

Utrullningen startar med Klarna och Danske Bank. Handlare som vill erbjuda återkommande betalningar med Swish kan redan nu kontakta Klarna för att komma igång. För konsumenter gäller att man kommer kunna använda tjänsten så snart sin bank erbjuder stöd för den.

Så här fungerar återkommande betalningar med Swish för konsumenter:

1. Kunden väljer återkommande betalningar som betalsätt för den aktuella tjänsten
  2. Kunden godkänner i Swish-appen att betalningar får dras. Godkännandet görs en gång
  3. Betalningar kan därefter genomföras enligt överenskommelse med kund
  4. Kunden får en notis när en återkommande betalning har gjorts

Mer information finns att läsa på Swish hemsida