“Spara nu, betala senare” — Klarna utmanar bankerna med nya produkter för sparande och vardagsekonomi

August 15, 2024

Klarna Cashback SE 2x1

Stockholm, 15 augusti, 2024 – Klarna, den AI-drivna globala betalningsleverantören och shoppingassistenten, lanserar idag två nya produkter för vardagsköp och sparande. Med lansering i USA och 12 länder i Europa tar Klarna ett stort steg i sin strävan att utmana traditionella banker och bli en självklar del av konsumenternas vardagsekonomi världen över.

• Klarna saldo gör det möjligt för konsumenter att förvara pengar i ett konto hos Klarna, överföra pengar direkt från och till sitt sparkonto hos Klarna samt sitt vanliga bankkonto, få cashback för köp i Klarna-appen och motta återbetalningar för returnerade varor.
  • Cashback ger konsumenter en procentandel av sina köp hos medverkande återförsäljare i Klarna-appen, och belöningarna sätts in på deras Klarna saldo.

“Vi skulle inte vara där vi är idag utan våra miljontals lojala kunder. Med våra nya produkter blir det enklare för kunderna att hantera och schemalägga flera betalningar samtidigt, och därmed smidigare att använda Klarna för alla möjliga olika vardagsköp. Vi har redan ett starkt varumärke inom finansiella tjänster och vill bygga vidare på detta genom att erbjuda våra kunder produkter som underlättar deras vardagsekonomi. Dagens produktlanseringar är ett stort steg framåt som gör det möjligt för konsumenter att tjäna pengar medan de shoppar och spara pengarna i ett konto hos Klarna”, säger Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för Klarna.

Med cashback kan konsumenter få pengar tillbaka när de gör vardagsköp. Cashback-procenten varierar beroende på återförsäljare men kan vara så hög som 10 procent. Till skillnad från specifika rabatter, reor eller erbjudanden fungerar cashback som riktiga pengar, vilket ger konsumenter flexibiliteten att använda dem till vad som helst.

Klarna saldo gör kontot till ett praktiskt verktyg för vardagliga utgifter. Konsumenter kan få upp till 3,58 procent ränta på pengarna hos Klarna och använda dem för att betala nya köp direkt, betala sina fakturor eller överföra pengarna till sitt sparkonto hos Klarna eller sitt vanliga bankkonto. Att ha pengarna som saldo hos Klarna gör återbetalningar snabbare och hanteringen av flera köp smidigare.

För mer information, vänligen kontakta:

Sedan 2005 har Klarna verkat för att accelerera handel med konsumenternas behov i centrum. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2,5 miljoner transaktioner per dygn, revolutionerar Klarnas schyssta, hållbara och AI-drivna betalnings- och shoppinglösningar hur människor shoppar och betalar online, och hjälper konsumenter att shoppa smartare, tryggare och smidigare. Fler än 550 000 globala detaljhandelpartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macy's, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologier och marknadsföringslösningar för att driva tillväxt och lojalitet. För mer information, besök Klarna.com.